Friday, July 21, 2006

Ulasan Ayah Kita Bos

Friday, July 21, 2006
Salam...
Ulasan Ayah Kita Bos dari Syazwan (http://syazwan.blogspot.com). Struggle ok untuk kurangkan sehingga 200 patah perkataan (cam ner aku boleh tulis 80pp masa UPSR dan 180pp masa PMR?)

Tulisan ini 199pp, ditulis selepas skali imbas Ayah Kita Bos (dibaca di Haagen Dazs di Lille, France) sbb kebosanan pagi tadi.
**********
Bila first time tengok buku ini dikeluarkan, rasanya cam: "Alahai, benda dah ada kat internet, buat apa nak beli". Tapi wan beli gak.Paling lawak, citer pasal keyboard not found tu. Kartun mulanya agak typical, tapi ada keunikkan: berakhir dengan JAHAT!

Jepun, berbeda dengan eropah, suka baca, tapi banyak perkataan jepun gagal difahami. Suka cerita Bumbung Aku Lantai Orang, sebab belum pernah wan tinggal di rumah macam tu. Buku terlalu hitam putih (sama la blog pun: template very the biasa)

Terlalu banyak cerita biasa, perlu banyakkan gambar, lawak yang tak menjadi, cam KODING banyak perkataan pasar, tapi tidak diboldkan Akhirnya, wan suka tiru beberapa entry, dan juga gaya penulisan: pengunaan + dan " ".

Ayat pengulangan dijumpa di beberapa entry. Rasanya ialah copy paste tanpa kaji balik buku sebelum diterbitkan. Pernah baca Jiwa Kacau, jadi banyak boleh skip. Aturan cerita tidak teratur. Agak naik turun. Tapi bila baca skit skit, anda tidak akan kisah.

Banyak entry yang boleh menyebabkan kita berfikir. Sebuah buku yang padat dengan tulis (namun masih memerlukan gambar) Bagus la. Jeles pulak dengan komuniti Geng Jurnal, korang tak nak jemput wan ke? Blur dengan nama jepun (tempat dan orang), terlalu banyak. Teringin nak terbitkan buku sendiri
**********
Ahmad Syazwan Muhamad Zanini
4 Rue Manuel 59000 Lillle France
http://syazwan.blogspot.com

0 comments:

 
Redup Pemikiran. Design by Pocket