Thursday, July 20, 2006

Ayah Kita Bos – bacaan kanak-kanak yang sudah dewasa.

Thursday, July 20, 2006
Oleh : Si Dugong.Blog : http://dugongsenyum.blogspot.com

Harimau lebih suka berdiam memerhati, tapi pada masa yang sama sumbu akalnya sentiasa menyala terang. Ada sahaja ideanya untuk membuat mata kita bergolek-golek. Dalam banyak keadaan dia cuba membuat kita insaf, tapi kemudian dia akan menggeletek kita lagi dan lagi. Tapi jangan ketawa lemas dalam geleteknya, kerana sekali-sekala dikeluarkannya kuku, cakarannya pedih juga.

Naga selain mencatat kisah hariannya turut mengimbas kembali beberapa hiris kenangannya ketika di bumi sakura. Walau pun catatannya pendek-pendek namun sudah lebih daripada cukup untuk kita berfantasi macam-macam. Istimewanya Naga dalam ayatnya yang pendek itu dapat menggambarkan kepada kita betapa sejuk dan putihnya salji, suam-suam panasnya ofuro, sedapnya koko panas, dan lutut-lutut merah jambu gadis Jepun sentiasa bermain di ruangan mata. Juga kepada betapa bodohnya ikan koi birah.

Mengkhatam Ayah Kita Bos dari kulit ke kulit. Terasa semacam minda menerawang jauh mengekori aksara dan teks gubahan dua penulis (blogger) hebat iaitu Harimau dan Naga.

Sekejap kita dibawa mendaki tangga-tangga hancing di rumah pangsa yang tinggi, sekejap lagi kita dibawa mandi ofuro dengan telanjang, habis membaca kita dapat kepuasan. Pada mereka, setiap pengalaman menarik (dan yang tidak menarik juga) yang mereka alami haruslah dikongsi bersama pembaca mereka. Mereka tidak lokek dengan pengalaman, mengenali mereka – tidak lokek dengan senyuman.

2 comments:

sinaganaga said...

pergh! ayat luhhhhhh...

dugongsenyum said...

he he he

 
Redup Pemikiran. Design by Pocket